8 tips om gezond ouder te worden

8 tips om gezond ouder te worden

In de tweede helft van je leven ben je doorgaans zelfverzekerder, wijzer en geduldiger, maar je haar is ook grijzer en je krijgt rimpels. Met deze door de wetenschap bewezen tips ga je een gezond leven op latere leeftijd tegemoet.

Tip #1. Eet volwaardige vezelrijke voeding.

Het gaat hier meer over een manier van eten dan een dieet volgen. Een volwaardig voedingspatroon bestaat uit groenten, fruit, volle granen, noten, en vooral veel vezels, en zo weinig mogelijk (vet)vlees, suiker, matig met zout en verpakte voedingsmiddelen. Drink daarnaast voldoende water en beperk je gebruik van alcohol.

Studies hebben aangetoond dat een gezond voedingspatroon beschermt tegen hartaandoeningen, kanker, de ziekte van Parkinson, de ziekte van Alzheimer en een vroegtijdig overlijden. Dieet zou in verband staan met delen van je chromosomen die verband houden met ouderdomsziekten.

Lees ook9 slimme manieren om meer groenten en fruit aan je dieet toe te voegen

Tip #2. Ga wandelen of fietsen.

Streef naar elke dag 30 minuten of meer wandelen. Als dat te veel is, verdeel het dan over kortere wandelingen. Regelmatige lichaamsbeweging – vooral op hoog tempo zodat je een beetje buiten adem raakt – levert enorme gezondheidsvoordelen op. Je traint daarmee onder andere je mitochondriën.

Lichaamsbeweging verhoogt de toevoer van zuurstof en bloed naar de hersencellen. Onderzoek wijst zelfs uit dat aerobe lichaamsbeweging de symptomen van de ziekte van Alzheimer kan vertragen of verbeteren.

Lichaamsbeweging verbetert ook:

  • Je lichaamsgewicht
  • Je humeur
  • De gezondheid van botten en spieren
  • De slaapkwaliteit
  • Je kans op hartaandoeningen te verlagen

 

Tip #3. Blijf verbonden.

Eenzaamheid is schadelijk voor de gezondheid. Als je je eenzaam voelt is de kans groter dat je een depressie krijgt of zelfs dement wordt. Senioren die aangeven zich buitengesloten en geïsoleerd te voelen, hebben meer moeite met alledaagse taken zoals baden en traplopen. Ze sterven ook eerder dan minder eenzame mensen. 

Onderzoekers ontdekten dat eenzame mensen hogere niveaus van stresshormonen hebben die op hun beurt ontstekingen veroorzaken die in verband worden gebracht met artritis en diabetes. Een andere studie vond meer antilichamen tegen bepaalde herpesvirussen bij eenzame mensen, een teken van stress in hun immuunsysteem. Sociaal contact is dus essentieel voor een goede gezondheid.

Tip #4. Stop met roken, het is niet te laat.

Tabak is dodelijk, het schaadt bijna elk orgaan in je lichaam. Sigaretten, pruimtabak en andere nicotineproducten veroorzaken onder meer hartziekten, kanker, long- en tandvleesaandoeningen. 

Het is echter nooit te laat om te stoppen met roken. Je lichaam begint binnen de 20 minuten na je laatste sigaret langzaam te genezen. Je kans op een hartaanval daalt daarnaast meteen. Binnen een jaar is je kans op een hartaandoening gehalveerd. Tot slot zal je ook langer leven.

Tip #5. Probeer tai chi of (andere) meditatie

In Azië zie je ouderen vaak tai chi beoefenen op openbare plaatsen. Deze elegante Chinese sport combineert langzame bewegingen en diepe ademhaling. Het is als mediteren terwijl je beweegt.

Tai chi helpt om:

  • Het evenwicht te verbeteren
  • De spieren te versterken
  • De flexibiliteit te verhogen
  • Stress te verlichten

 

Tip #6. Gebruik supplementen bij tekorten

Het is doorgaans beter om de voedingsstoffen uit voedsel te halen en niet uit pillen. Als je toch behoefte hebt aan een supplement, kies dan voor de volgende voedingsstoffen:

  • Calcium: om de botten sterk te houden (i.c.m. D3 en K2)
  • Vitamine D3 & K2: wanneer je niet genoeg buiten bent
  • Vitamine B12: bij het ouder worden vermindert de capaciteit om deze vitamine op te nemen
  • Vitamine B6: houdt de rode bloedcellen sterk om zuurstof door het lichaam te vervoeren

Vertel je arts over de supplementen die je neemt, zodat je interacties met medicijnen of behandelingen kunt vermijden.

 

Tip #7. Blijf optimistisch

Het leven stelt ons op vele manieren op de proef en soms is het moeilijk om positief te blijven. Positief denken kan echter een krachtige bondgenoot zijn. Als je optimistisch en dankbaar bent, reageren je lichaam en geest daar ook op. Mensen met een rooskleurige kijk leven langer en hebben minder last van hartaanvallen en depressies.

Positief denken uit zich bijvoorbeeld in:

  • Niet meegaan met leeftijd gerelateerde stereotypes
  • Lachen, ook fake lachen, om stress te verminderen
  • Je gedachten te richten op de positieve zaken in je leven
  • Een dankbaarheidsdagboek bij te houden
  • Anderen te helpen die jouw hulp kunnen gebruiken
  • Je te omringen met mensen die je stimuleren
  • De dingen te accepteren die je niet kunt veranderen

 

Tip #8. Slaap voldoende

Slapeloosheid komt vaak voor bij oudere volwassenen. Onder slapeloosheid verstaan we zowel het moeilijker in slaap vallen als moeilijkheden hebben om in slaap te blijven. Het is een goed idee om elke dag op hetzelfde uur wakker te worden en te gaan slapen. Dat kan helpen om je lichaamsklok synchroon te laten lopen zodat je de slaap krijgt die je nodig hebt.

Onthoud dit om beter te slapen:

  • Hou je slaapkamer donker, en verban (mobiele) apparaten uit de slaapkamer
  • Vermijd cafeïne na 15:00 en alcohol voor het slapen gaan
  • Doe overdag niet langer dan 20 minuten een dutje
  • Ga na of je medicijnen neemt die je slaap beïnvloeden

 

Lees ook10 tips om beter te slapen

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
iDEAL PayPal Bank transfer Bancontact SOFORT Banking Belfius Pin Cash Klarna Pay Later Invoice
Mijn account
You are not logged in. Log in to make use of all the benefits. Or create an account now.
Taal
Winkelwagen
Uw winkelwagen is leeg
Zoeken
Search suggestions
Geen producten gevonden...
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »